تغییر آی پی عبارت کلی است و باید آن را جزیی تر مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی ما ۲ نوع آی پی داریم که بسته به جای استفاده از آن اسم آن متفاوت است.

بگذارید ساده تر بیان کنیم. IP یک نوع از آدرس دهی در شبکه است که جایگاه دیوایس مورد نظر شما در یک شبکه را مشخص می کند. این نوع از آدرس دهی مانند آدرس خانه شما می باشد که توسط آن در یک منطقه، شهر یا کشور شناخته می شوید و هر کسی می توانند توسط آن، جای شما را پیدا کند.

تغییر آی پی خصوصی یا عمومی؟

حال شما توسط IP در یک شبکه داخلی یا یک شبکه خارجی مانند اینترنت شناخته می شوید. به نوعی از آدرس دهی آی پی که در شبکه داخلی شناخته می شوید آی پی Private یا خصوصی یا Dynamic گفته می شود و به نوع دیگری از آی پی که توسط آن در یک شبکه خارجی مانند اینترنت شناخته می شوید آی پی Public یا عمومی یا آی پی استاتیک گفته می شود.

تغییر آی پی خصوصی

به طور کلی شما در شبکه های خصوصی و کوچک نیازی به تغییر آی پی ندارید و کارشناس پشتیبانی شبکه مدیریت آی پی دهی در شبکه مورد نظر را بر عهده دارد. قائدتا در این نوع از شبکه ها آی پی دیوایس شما از DHCP Server دریافت می شود و کارشناس شبکه آن را به گونه ای در نظر گرفته است که تغییر نکند تا به واسطه آن بتواند مدیریت لازم بر روی دیوایس شما را انجام دهد.

اما اگر نیاز به تغییر آی پی در شبکه دارید می بایستی به تنظیمات کارت شبکه دیوایس مورد نظر خود مراجعه کرده و تنظیمات آی پی را از حالت اتوماتیک به حالت دستی تغییر دهید. در این حالت باید آی پی مورد نظر خود که می تواند از نوع IPv4 یا IPv6 باشد را به همراه Subnet Mask و Default Gateway را در کارد های مربوطه قرار داده تا ارتباط شما با شبکه کامپیوتری داخلی و اینترنت برقرار شود.

تغییر آی پی استاتیک (عمومی)

شما به واسطه آی پی استاتیک در شبکه اینترنت شناخته می شوید و به طور طبیعی قادر به تغییر آی پی استاتیک خود نیستید، دلیل این موضوع این است که این نوع از IP توسط ISP به Gateway شما که می تواند روتر یا مودم باشد اختصاص یافته است و شما دخل و تصرفی در تغییر آن ندارید. اما این موضوع غیر ممکن نیست!

شما می توانید تغییر آی پی استاتیک را توسط  VPN Client یا نرم افزار های تغییر آی پی انجام دهید. به این طریق شما با توجه به آی پی دریافت شده کاربر موقعیت جغرافیایی دیگری شناخته می شوید.