همانطور که در مقاله IP چیست گفته ایم. هر وسیله ای که قابلیت وصل شدن به یک شبکه کامپیوتری را داشته باشد، برای اینکه شناخته شود و از تجهیزات دیگر متمایز باشد باید یک آدرس داشته باشد که در شبکه های کامپیوتری برای آدرس دهی از IP Address استفاده می کنند.

IP Address شامل تعدادی عدد و حروف است که برای هر دستگاه متصل به شبکه مجزا می باشد.حال بیایید کمی فنی تر و کاربردی تر نگاه کنیم تا بتوانیم آی پی استاتیک را برای شما تعریف کنیم.

چگونگی اتصال به شبکه کامپیوتری داخلی و اینترنت

شما زمانی که از طریق وای فای یا کابل شبکه به یک مودم اینترنتی متصل می شوید داخل ۲ شبکه قرار گرفته اید. یکی شبکه ی داخلی است و هر دستگاه دیگری که به آن مودم وصل شده باشد جز این شبکه محسوب می شود و دیگری شبکه اینترنت است و باز هم تمامی دستگاه های دیگری که به مودم متصل باشد جز این شبکه نیز محسوب می شوند.

پس شما برای اینکه در هر شبکه شناخته بشوید باید آدرس آی پی داشته باشید. آن هم دو تا، یکی برای شبکه داخلی و دیگری برای شبکه اینترنت.

دستگاه شما از طریق DHCP Server موجود در شبکه داخلی، یک آدرس IP دریافت می کند و با آن می تواند به دستگاه های دیگر موجود در شبکه و حتی خود مودم موجود در شبکه متصل شود.

دستگاه شما به اینترنت نیز متصل شده است و این اتصال از طریق مودم اینترنتی انجام می شود. مودم شما نیز برای اینکه در شبکه اینترنت شناخته شود، همانند دستگاه شما از DHCP Server شرکت ارائه دهنده اینترنت (ISP) یک آدرس IP دریافت کرده است و شما از این طریق و فراید NAT به اینترنت متصل می شوید.

حال این آدرس های IP چه برای اتصال به شبکه داخلی و چه برای اتصال به شبکه خارجی ممکن است عوض شوند ولی تاثیری در استفاده معمول اینترنت برای شما ندارد. اما در برخی موارد لازم است آدرس IP شما ثابت باشد و دیگر تغییر نکند.

چه زمانی نیاز به آی پی استاتیک وجود دارد؟

در شبکه های کامپیوتری داخلی برای اینکه مصرف اینترنت را کنترل کنند و یا تنظیماتی مانند شیر کردن پرینتر و یا پوشه ای را بر روی سیستم مورد نظر انجام دهند، نیاز است تا آدرس IP سیستم مورد نظر ثابت باشد. اگر این آدرس مدام تغییر کند، کارشناس شبکه با هر تغییر لازم است تا دوباره آدرس IP جدید کامپیوتر را بر روی سیستم هایی که می بایسی به آن متصل شوند تنظیم کند.

در شبکه اینترنت نیز برای انجام برخی از کار ها لازم است آدرس IP ثابت باشد و دیگر تغییر نکند. تمامی این کارها برای زمانی است که شما قصد اتصال از شبکه اینترنت به شبکه داخلی خود را داشته باشید است.

موارد استفااده از آی پی استاتیک

امروزه به واسطه پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن آن ها نیاز به آی پی استاتیک بیش از گذشته شده است، دلایل استفاده از آی پی استاتیک را در ادامه آورده ایم:

اتصال دوربین مدار بسته با آی پی استاتیک

شرکت ها و افرادی که اقدام به نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته می کنند، در بسیاری از موارد نیاز پیدا می کنند تا تصاویر دوربین ها را از خارج مکان مورد نظر نیز دریافت کنند. به همین دلیل تنظیم نمایش دوربین ها باید به گونه ای باشد تا از خارج مکان مورد نظر افراد دارای مجوز از طریق اینترنت به مکان مورد نظر متصل شده و تصاویر را دریافت کنند. پس برای این کار لازم است تا آدرس آی پی آن مکان ثابت باشد و تغییر نکند و در نتیجه برای این کار آی پی استاتیک مورد نیاز است.

دورکاری با استفاده از آی پی استاتیک

شما زمانی که در یک مجموعه در حال فعالیت هستید سرویس هایی را در اختیار دارید که فقط از داخل مجموعه می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. برخی از این سرویس ها شامل پوشه های اشتراکی، اتوماسیون های مالی و مواردی از این دست می باشد. برای اینکه از خارج مجموعه هم بتوانید به این سرویس ها دسترسی داشته باشید، مهم ترین موضوع داشتن آی پی استاتیک است که به همراه تنظیمات دیگری که توسط کارشناس شبکه انجام می شود، این امکان برای افراد به وجود می آید تا با آی پی استاتیک و تنظیمات دیگر به مجموعه خود از طریق اینترنت متصل شده و از سرویس های داخلی استفاده کنند.

استفاده در تلفن VOIP

با پیشرفت تکنولوژی شما می توانید از خطوط ثابت تلفن به واسطه فناوری VOIP و آی پی استاتیک، بر روی گوشی های موبایل خود نیز استفاده کنید. به عبارتی شما به واسطه نرم افزار مربوطه و آی پی استاتیک به مجموعه ای که سرور VOIP در آن واقع شده است متصل می شوید و از سرویس VOIP داخل مجموعه بر روی گوشی خود نیز استفاده می کنید.

ارائه خدمات پشتیبانی شبکه

یکی از استفاده های مهم از آی پی استاتیک ارائه خدمات پشتیبانی شبکه با کیفیت بهتر است، کارشناس شبکه برای رفع مشکلات شبکه و همچنین کنترل فرآیند های سرور لازم است تا دسترسی همیشگی به سرور مجموعه داشته باشد و در مواقع لازم به سرور متصل شده و مشکلات به وجود آمده را برطرف کند. آی پی استاتیک این امکان را برای کارشناس پشتیبانی شبکه فراهم می کند تا بدون توجه به موقعیت جغرافیایی بتواند به شبکه مورد نظر متصل شده و اقدامات لازم را انجام دهد.

موارد عنوان شده تنها بخشی از مهم ترین خدماتی بودند که برای ارائه نیاز به آی پی استاتیک داشتند.

هزینه خرید آی پی استاتیک چقدر است؟

به طور کلی هزینه خرید آی پی استاتیک بالا نیست، چرا که ارائه آن ساده است و کافی است تا با یک تنظیم کوچک این مورد به درخواست کنندگان سرویس های اینترنت ارائه شود.

آیا همه ی ISP ها آی پی استاتیک ارائه می دهند؟

جواب این سوال به طور کلی بله است، اکثر سرویس دهنده گان اینترنتی آی پی استاتیک را به درخواست کنندگان اینترنت ارائه می دهند، البته برخی از اپراتور های اینترنت های همراه ممکن است امکان ارائه آی پی استاتیک را نداشته باشند که این موضوع می توانند بدلیل حجم بالای سرویس گیرندگان اینترنت همراه باشد. برخی از سرویس دهنده های اینترنت همراه سرویس های خاص و سازمانی اینترنت که شامل آی پی استاتیک می شود را به درخواست کنندگان ارائه می دهند.