تنظیم ساعت در شبکه های کامپیوتری ماکروسافتی بصورت استاندارد به این صورت است که کامپیوتر ها ساعت خود را نسبت به سرور دامین کنترلر (DC) یا همان اکتیو دیرکتوری تنظیم می کنند. این اتفاق به صورت اتوماتیک در یک شبکه اتفاق می افتد و عملا نیازی نیست که شما کاری انجام دهید. اما ممکن هست به دلایل مختلف این پروسه در شبکه شما درست انجام نشود.

در ادامه دلایلی که ممکن است باعث سینک نشدن ساعت سرور و کلاینت شود را به همراه روش های حل آن ها آورده ایم:

عدم دسترسی به DC

گاهی مواقع مشکلات مختلف در شبکه ممکن است باعث قطع ارتباط کامپیوتر ها با دامین کنترلر شود. بهتر است در ابتدا با استفاده از پینگ کردن ارتباط کامپیوتری که زمان آن درست نیست را با اکتیو دایرکتوری چک کنید

پینگ کردن سرور اکتیو دایرکتوری

همچنین بهتر است برای محض احتیاط DC را یک بار Browse کنید تا مطمئن شوید دسترسی کامل به دامین کنترلر وجود دارد. برای این باید در نوار آدرس Windows Explorer عبارت \\Computer را وارد کنید و به جای Computer اسم یا آی پی Domain Controller را وارد کنید.

Browse کردن سرور اکتیو دایرکتوری

اگر از فناوری مجازی سازی در شبکه خود استفاده می کنید، در برخی از نسخه های ESXi کارت شبکه برخی از ماشین های مجازی پس از مدتی قطع می شود که با نصب نسخه مناسب ESXi و یا آپدیت آن این موضوع برطرف می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مجازی سازی می توانید به مقاله مجازی سازی چیست مراجعه کنید. در  برخی مواقع با حذف و نصب دوباره کارت شبکه از تنظیمات ماشین مجازی این مشکل برطرف می شود.

حذف و نصب کارت شبکه ماشین مجازی

تنظیم دامین کنترلر به عنوان DNS

در صورتی که سرویس اکتیو دایرکتوری در شبکه دارید بهتر است مطمئن شوید که Preferred DNS Server در کارت شبکه کامپیوتر ها آدرس آی پی اکتیو دیرکتوری است. تنظیم درست این موضوع از طریق DHCP Server است، اما اگر بخواهید این کار را به صورت دستی انجام دهید می توانید به مقاله Preferred DNS Server چیست مراجعه کنید.

همچنین بهتر است Alternate DNS Server را به dns گوگل یا opendns تغییر دهید تا در هنگامی که ارتباط سرور به هر دلیلی قطع می شود، اینترنت کاربران بتواند به درستی متصل باشد و کار کند. برای اطلاعات بیشتر درباره چگونگی تغییر DNS به مقاله تغییر dns چیست مراجعه کنید.

تغییر Preferred DNS Server

سینک ساعت بایوس مادربورد سرور

ساعت سرور به صورت پیش فرض از روی ساعت بایوس مادربورد سینک می شود، اگر از مجازی سازی استفاده کرده باشید، ماشین مجازی اکتیو دایرکتوری به صورت پیش فرض ساعت خود را از ESXi سینک می کند. در نتیجه اگر ساعت سرور اکتیو دایرکتوری شما بعد از اصلاح دوباره تغییر می کند بهتر به ساعت ESXi و مادربورد توجه کنید و در صورت نیاز آن ها را نیز اصلاح کنید.

اصلاح منطقه زمانی

در برخی موارد ممکن است پس از تنظیم ساعت در تمامی سخت افزار های گفته شده در بالا باز هم در برخی از کلاینت ها تنظیم نادرست ساعت را شاهد باشید. این موضوع می تواند به دلیل عدم تنظیم درست منطقه زمانی باشد که باید آن را بر روی تهران قرار دهید.

تنظیم ساعت تابستانی

همچنین در برخی موارد ممکن است پس ورود به ۶ ماه دوم سال و یا ورود به سال جدید شمسی ساعت شما به صورت اشتباه یک ساعت به جلو یا عقب برود. این موضوع بیشتر به دلایل قوانین نادرست و تصادفی هر ساله ایران مبنی بر این موضوع است. بهتر است ساعت تابستانی را به صورت دستی تنظیم کنید تا اتوماتیک بودن آن باعث تداخل و سینک نبودن ساعت در سخت افزار های مختلف نباشد.

در عکس بالا نحوه تنظیم ساعت تابستانی آورده شده است. در شبکه های که در آن سرویس اکتیو دایرکتوری یا همان Domain Controller وجود دارد این گزینه مانند عکس بالا از این قسمت غیر قابل تنظیم است و شما باید از تنظیمات زمان در Control Panel اقدام به تغییر آن کنید.

سینک ساعت کلاینت و سرور با کامند

برای این کار CMD را در سیستم مورد نظر به صورت Run As Administrator باز کرده و کامند زیر را به صورتی که توضیح می دهیم در آن اجرا کنید:

NET TIME \\computer /SET /YES

در کامند بالا به جای computer باید Computer Name یا آی پی سروری که میخواهیم زمان این سیستم با آن سینک شود را قرار می دهیم.

کمک گرفتن از کاشناس شبکه

اگر یک کاربر عادی در شرکت هستید و فرصت کافی را برای سر و کله زدن با موارد این شکلی ندارید باید از کارشناس پشتیبانی شبکه یا شرکت های پشتیبانی شبکه بخواهید که زیر مجموعه خدمات شبکه ای که به مجموعه شما می دهند، این موضوع را به درستی انجام دهند.