داخل رک شبکه تجهیزات بسیار زیادی قرار می گیرد اما ما در اینجا سعی می کنیم مهم ترین آن ها را به ترتیب الویت به شما بگوییم:

۱- سرور

سرور مهم ترین و شاید گران ترین قطعه از تجهیزات داخل رک شبکه است که مهم ترین نیاز های یک شبکه کامپیوتری را تامین می کند و به کامپیوتر های دیگر شبکه سرویس های مختلفی را ارائه می دهد.

۲- پچ پنل

تمامی کابل های شبکه از نقاط مختلف مکان مورد نظر به رک شبکه منتقل می شود. این کابل ها ابتدا به پچ پنل که نقش پریز شبکه را به عهده دارند منتقل شده و سپس از آن توسط پچ کورد (کابل های شبکه کوتاه) به سوئیچ شبکه متصل می شوند.

۳- سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه وظیفه دارد تمامی تجهیزات کابلی شبکه را به یکدیگر مرتبط و متصل کند. به عبارتی دیگر سوئیچ نقش میدان را برای اتصال خیابان های مختلف یک شهر دارد و به همین ترتیب تمامی تجهیزات را به یکدیگر متصل می کند.

۴- روتر

روتر در یک شبکه وظیفه ارتباط یک شبکه کامپیوتری به شبکه کامپیوتری دیگر را بر عهده دارد. یکی از رایج ترین کاربرد های روتر در شبکه اتصال شبکه داخلی یک مجموعه به شبکه اینترنت است. لازم به ذکر است که مودم شبکه نیز می تواند نقش روتر را ایفا کند.

۵- برق اضطراری (UPS)

در رک شبکه معمولا تجهیزات شبکه ای قرار میگیرند که به تعداد زیادی از افراد و تجهیزات دیگر نظیر کامپیوتر ها، سرویس های مختلف ارائه می دهند. بخاطر اهمیت این موضوع برای برق رسانی تجهیزاتی همچون تجهیزات داخل رک از برق اضطرایی استفاده می کنند تا قطع برق باعث ایجاد اختلال در کارکرد آن ها چند نفر نشود.

۶- پاور ماژول

پاور ماژول ها همانند سه راهی های برق وظیفه تقسیم برق ورودی رو بین تجهیزات مختلف به عهده دارند و اکثرا یک یونیت پشت رک را اشغال می کنند. البته وابسته به تجهیزات شبکه داخل رک ممکن است از چند پاور ماژول برای تامین برق استفاده شود.پاور ماژول ها اکثرا ۶ یا ۸ خروجی برق دارند اما انواع دیگری از آن ها نیز هستند که تعداد خروجی بیشتری را می توانند ارائه دهند.

۷- سینی رک

سینی های رک در واقع سطوح افقی هستند که تجهیزات غیر رک مونت که نمیتوانند مستقیم بر روی رک نصب شوند، بر روی آن ها قرار بگیرند. سینی رک غالبا در ۲ نوع ثابت و متحرک رایج هستند که بسته نیاز می توان از هر کدام از آن ها استفاده کرد. تجهیزاتی که بر روی سینی های ثابت قرار می گیرند تجهیزات کوچک مثل مودم های اینترنت و روتر های کوچک میکروتیک و گیت وی تلفن VOIP از این دسته هستند.