در مقاله ای که درباره مجازی سازی نوشتیم گفتیم که مجازی سازی چیست و چه کاربردی دارد، حال در ادامه می خواهیم یکی از بستر هایی که به واسطه آن مجازی سازی میتواند انجام شود را معرفی کنیم و به توضیح آن بپردازیم.

ESXi آخرین ورژن از مجموعه نرم افزارهای VMware Hypervisor است که مستقل از سیستم عامل می باشد و به طور مستقیم روی سخت افزار نصب می گردد.

کاربرد ESXi

کاربرد اصلی ESXi مجازی سازی است و به گونه ای که شما می توانید چند ماشین مجازی را به طور همزمان داشته باشید که در حال سرویس دادن به شبکه شما می باشند و مدیریت منابع سخت افزاری را برای هر ماشین مجازی انجام دهید.

راه اندازی ESXi باعث می شود تا خدمات پشتیبانی شبکه با کیفیت تری به مجموعه مورد نیاز داده شود چرا که امکان کنترل کامل تر ماشین های مجازی را به کارشناس شبکه می دهد و متخصص شبکه می تواند در صورت وجود مشکل و بوت نشدن ماشین مجازی بدون نیاز به حضور فیزیکی مشکل را بررسی کند.

نام گذاری: ESX درست است یا ESXi

نام ESX مخفف عبارت Elastics Sky X است. در سال ۲۰۰۴ VMvisor جای آن انتخاب شد و پس از آن ESX به ESXi تغییر نام داد.

ESXi کجا نصب می شود؟

ESXi بر روی سرور فیزیکی نصب می شود و مدیریت منابع سخت افزاری را انجام می دهد. پس نصب بستر اصلی ESXi می توانید سرور های نرم افزاری مختلف که به آن ها ماشین مجازی یا ماشین مجازی گفته می شود را بر روی ESXi نصب کنید و توسط ESXi به هر کدام آنها منابع سخت افزاری اختصاص دهید.

چگونگی مدیریت منابع در ESXi

به عنوان مثال وقتی که ESXi نصب شده است میخواهید ۲ تا سرور مجازی بر روی آن نصب کنید. به ماشین مجازی اول میخواهید ۸ گیگ رم، ۲ هسته سی پی یو و یک پورت از کارت شبکه را اختصاص دهید و به سرور مجازی دوم می خواهید ۱۲ گیگ رم، ۴ هسته سی پی یو و ۲ پورت از کارت شبکه را اختصاص دهید.

همچنین زمانی که میخواهید هارد دیسک اکسترنال به یکی از ماشین های مجازی متصل کنید، ابتدا آن را به سرور فیزیکی اصلی متصل می کنید و سپس از طریق کنسول ESXi تنظیم می کنید که هارد اکسترنال به کدام ماشین مجازی متصل شود.

به این طریق مدیریت منابع سخت افزاری ماشین های مجازی به واسطه ESXi انجام می شود و شما می توانید از چند ماشین مجازی به طور همزمان بر روی بستر مجازی سازی ESXi استفاده کنید.

مدیریت چند ESXi با vCenter

ممکن است شما در مجموعه چند سرور فیزیکی داشته باشید که تمامی آن ها مجازی سازی شده باشند. در این شرایط برای مدیریت تمام ESXi های خود از یک پلتفرم از نرم افزار vCenter استفاده می شود که به شما این اجازه می دهد تا بجای اینکه به صورت تک به تک بر روی هر هاست ESXi لاگین کنید. بتوانید به طور یک جا تمامی ماشین های مجازی را مدیریت کنید.

صفحه بنفش ESXi چیست

حتما تا به حال صفحه مرگ آبی رنگ ویندوز را مشاهده کرده اید که در صورت وجود ایراد در سخت افزار و یا درایور ها به نمایش در می آید. ESXi نیز صفحه بنفش رنگی همانند صفحه مرگ آبی رنگ ویندوز دارد و در هنگامی که ESXi نمی تواند درست کار کند و دچار ایراد شده است به نمایش در می آید.

ESXi ویروس و بد افزار می گیرد؟

جواب این سوال بله است و به عنوان نمونه باج افزاری به نام LockBit وجود دارد و میتواند تمامی ماشین های مجازی رو رمزگذاری و غیر قابل استفاده بکند.

Esxi چقدر قابل اطمینان است؟

نرم افزار های مجازی سازی دیگری مانند Hyper-V که برای شرکت ماکروسافت است نیز عملیات مجازی سازی را انجام می دهد ولی ESXi قوی ترین نرم افزار مجازی سازی دنیا است و در بسیاری از دیتا سنتر های بزرگ دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. از همین رو می توانید با اطمینان کامل از آن استفاده کنید.