سرور ها در پشتیبانی شبکه های کامپیوتری نقش بسیار مهمی دارند ، چرا که بستر شبکه را تشکیل می دهند و بر روی آنها سرویس های بسیار زیادی با توجه به مجموعه و نیاز کارفرما راه اندازی می شود.

خیلی از افراد تنها اسم سرور را شنیده اند و چون چیز زیادی از آن نمی دانند فکر می کنند که یک سخت افزار خیلی خاص است ، در خاص بودن آن شکی نیست اما نه آنطور که همه فکر می کنند ، برای این که بیشتر درباره ی آن بدانید می توانید در ادامه همراه ما باشید تا به طور ساده با سرور و ویژگی های آن آشنا شوید.

سرور چیست؟

سرور یک کامپیوتر است با ویژگی های خاص تر ، به عبارتی سرور کامیپوتری است که یک سر و گردن نسبت به کامپیوتر های دیگر برتری دارد . این برتری شامل منابع سخت افزاری ، کیفیت ساخت قطعات ، کیفیت سیستم خنک کننده ، تعداد سخت افزار هایی نظیر پاور ، کارت شبکه و مواردی از این دست . در زیر به طور مفصل درباره تفاوت های سرور ها با کامپیوتر های دیگر صحبت خواهیم کرد.

سرور به کامپیوتری گفته می شود که وظیفه ی آن سرویس دادن است ، کامپیوتر هایی که کاربران عادی از آن استفاده می کنند سرویس گیرنده هستند و این سرویس گیرنده ها سرویس های مورد نیاز خود را سرور هایی که وظیفه سرویس دهنده را دارند دریافت می کنند.

تفاوت سرور با کامپیوتر

تفاوت اصلی سرور با کامپیوتر های دیگر قدرت سخت افزاری آن ها است، حال سوالی که در اینجا پیش می آید این است که چه نیازی است که سرور قدرت سخت افزاری بالاتری داشته باشد. همان طور که گفتیم سرور کامپیوتر سرویس دهنده است ، ولی آیا این کامپیوتر تنها به یک نفر سرویس می دهد ، قطعا خیر ، قاعدتا سرور ها در مواقعی راه اندازی می شوند که نیاز به سرویس دهی از ۱۰ نفر به بالا وجود داشته باشد. پس به همین دلیل نیاز است تا قدرت سخت افزاری بیشتری نسبت به کامپیوتر های دیگر داشته باشد و به همین دلیل کیفیت ساخت قطعات نیز باید به همان اندازه بالا باشد.

پاور سرور

حتی تعداد برخی سخت افزار ها در سرور ها بیشتر از یک عدد است ، به عنوان نمونه در برخی از سخت افزار ها از دو عدد پاور استفاده می شود که اگر در حین کار یکی از آن ها دچار ایراد شد و نتوانست کارش را به درستی انجام دهد ، پاور دیگر نقش بکاپ را بازی می کند و اتوماتیک وارد مدار می شود.

کارت شبکه سرور

همچنین در برخی از سرور ها از دو یا چهار کارت شبکه استفاده می شود که استفاده هایی از جمله بکاپ دارد. ولی همیشه علت استفاده ی بیش از یک سخت افزار در سرور ها دلیل بر داشتن بکاپ نیست ، به عنوان مثال همین استفاده بیش از یک کارت شبکه می تواند علاوه بر اینکه نقش بکاپ را بازی کند ، نقش تقسیم بار و افزایش سرعت ارتباطی را در بر داشته باشد.

پردازنده سرور

در برخی از سرور ها نیز از دو سوکت پردازنده استفاده می شود و شما می توانید بر روی هر دوی آنها پردازنده ای قرار دهید تا از قدرت هر دو پردازنده به منظور افزایش کارایی استفاده کنید ، از طرفی اگر یکی از پردازنده ها یا سوکت ها آن ها دچار ایراد شدند می توانید به صورت موقت با کاهش کارایی سرویس های خود را همچنان اجرا کنید و یا اینکه سرویس های غیر ضروری و یا کم اهمیت تر را غیر فعال کنید تا سرویس های اصلی با حفظ کارایی بتوانند به کار خود ادامه دهند.

هارد سرور

همانگونه که گفته شد سرور ها وظیفه ی سرویس دهی به چند دیوایس را دارند به همین دلیل هارد های سرور ها نیز به گونه ای طراحی شده اند که بتواند بدون افت کیفیت این کار را به درستی انجام دهند. سرعت دور هارد دیسک های سرور ها اکثرا ۵۴۰۰rpm یا ۵۴۰۰ دور دقیقه است . برخی از تولید کنندگان هارد هایی با سرعت ۷۲۰۰ دور برای کامپیوتر ها دسکتاپ عرضه می کنند و به ندرت استفاده می شود.

سرعت هارد سرور

هاردها در سرور ها به طور معمول سرعتی با ۱۰۰۰۰ rpm دارند. در برخی موارد از هارد های با سرعت ۱۵۰۰۰rpm نیز استفاده می شود. دلیل تعداد دور بالاتر هارد های سرور نسبت به کامپیوتر های دسکتاپ سرعت مورد نیاز بیشتر سرور ها برای سرویس دهی به کامپیوتر های دسکتاپ است و باید بتواند این موضوع را پاسخ گو باشد.

در بسیار از سرور ها نیز از چند هارد استفاده می شود و غالبا به صورت raid مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که گفته شد دلیل اینکار هم بکاپ است و هم افزایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات

رم سرور

ظرفیت رم در سرور ها جز مهم ترین موضوعاتی است که درباره ی آنها مطرح است. در سرور ها به دلیل سرویس دهی به تعداد زیاد از کلاینت ها و همچنین بحث مجازی سازی ، ظرفیت بالای رم نقش اساسی در بازدهی ایفا می کند. در فناوری مجازی سازی شما چندین سرور نرم افزاری در قالب یک سرور سخت افزاری دارید و هر کدام از این سرور ها میزان معینی رم را با توجه به سرویس های خود نیاز دارند.

فن سرور

بحث خنک کنندگی در سرور ها نیز از جمله موارد بسیار مهمی است که در میزان بازدهی و طول عمر آنها تاثیر مستقیمی دارد. اگر به اتاق سرور رفته باشید حتما متوجه دمای پایین آن جا شده اید! این موضوع نه تنها برای سرور ها بلکه برای تمامی قطعات الکترونیکی که در اتاق سرور مورد استفاده قرار می گیردند بسیار مورد توجه است و دمای مناسب به منزله افزایش بازدهی و طول عمر آن ها می شود .

در سرور های سری DL تعداد فن های زیادی با دور بالا تعبیه شده است و دلیل این موضوع اهمیت گردش هوا و خنک سازی آن ها می باشد. از طرف دیگر همانطور که می دانید قیمت تجهیزات اتاق سرور نسبت به کامپیوتر های دیگر به طور قابل توجهی بالاتر است ، پس چه بهتر در حفظ و نگهداری آن ها کوشا باشیم 😊

اندازه سرور

فضا و اندازه سرور از جمله مواردی است که شاید توجه زیادی به آن نشود ، سرور های HP غالبا در دو نوع ML و DL وجود دارند. نوع ML به صورت ایستاده است و حدود ۴ یونیت فضا در در رک شبکه اشغال می کند. به بیانی دیگر اندازه کیس های دسکتاپ معمولی ساخته می شوند. نوع دیگر سرور ها که قیمت بالاتری دارند و پیشرفته تر هستند نوع DL هستند که تنها ۱ یونیت فضا در رک شبکه اشغال می کنند . به بیانی دیگر طراحی آن ها به گونه ای بوده است تا از عمق رک نهایت استفاده شود تا در نهایت تجهیزات بیشتری بتوانند در رک شبکه قرار بگیرند .

انواع سرور

همان طور که گفته شد سرور ها از لحاظ به کلی به دو نوع ML و DL ساخته می شوند که نوع ML از لحاظ ظاهری شبیه که کیس های دسکتاپ معمولی هستند و فضای بیشتری را در رک شبکه اشغال می کنند ، این سرور ها غالبا قیمت های پایین تری به نوع DL دارند و سخت افزار آن ها نیز ضعیف تر است ، به عبارتی طراحی آن ها برای مجموعه های بین ۱۰ تا ۲۰ کاربر بوده است ، البته این موضوع به صورت نسبی است و بستگی به کارفرما دارد که در مجموعه خود نیاز به چه سرویس هایی دارد.

نوع دیگر سرور DL نام دارد که ۱ تا ۲ یونیت در شبکه اشغال می کند ، این سرور ها قابلیت ارتقاع بیشتری را نسبت به سرور های ML در اختیار قرار می دهند و برای مجموعه های طراحی و ساخته شده اند که تعداد سرویس های زیادی در شبکه خود دارند و یا به تعداد زیادی از کاربران باید سرویس دهی کنند

برند های سرور

دو تا از محبوب ترین برند های تولید کننده سرور dell و HP هستند که در میان آن ها HP محبوبیت بالاتری دارد، هر دوی این برند های مدل های مختلفی را با توجه به نیاز کاربران ارائه و تولید کرده اند.

مجموعه آی تی پشتیبان تجربه بهتر و راحت تری در کار کردن با سرور های HP دارد.