ویندوز سرور چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت Windows Server با نسخه های مصرف کننده سیستم عامل در اینجا آمده است.

اگر یک کاربر معمولی کامپیوتر هستید، ممکن است فقط با نسخه ‌های ویندوز که برای مصرف‌کننده قرار دارند مواجه شده باشید. اما آیا می دانستید که مایکروسافت یک خط کامل ویندوز سرور از سیستم عامل خود را نیز منتشر می کند؟

بیایید نگاهی به تفاوت های ویندوز سرور و ویندوز معمولی بیندازیم. خواهیم دید که ویندوز سرور شامل چه مواردی است، چه چیزی را حذف می کند و چرا اینقدر متفاوت است.

ویندوز سرور چیست؟

اگر تا به حال نام ویندوز سرور را نشنیده اید، ابتدا توضیح می دهیم که چیست. در اصل ویندوز سرور خطی از سیستم عامل ها است که مایکروسافت به طور خاص برای استفاده در سرور ایجاد می کند. سرور ها کامپیوتر های بسیار قدرتمندی هستند و به گونه ای طراحی شده اند که دائماً کار کنند و منابعی را برای رایانه های دیگر فراهم کنند. این موضوع به این معنی است که تقریباً در همه موارد، ویندوز سرور فقط در تجارت استفاده می شود.

مایکروسافت از زمانی که ویندوز سرور ۲۰۰۳ در آوریل ۲۰۰۳ راه اندازی شد، ویندوز سرور را با این نام منتشر کرده است. با این حال، حتی قبل از این، نسخه های سرور ویندوز در دسترس بود. به عنوان مثال Windows NT 4.0 در هر دو نوع ایستگاه کاری (برای استفاده عمومی) و سرور موجود بود.

تقریباً در همه موارد، کاربران عادی نیازی به نگرانی در مورد ویندوز سرور ندارند. وقتی می خواهید نسخه استاندارد ویندوز را دریافت کنید، آن را در قفسه فروشگاه ها پیدا نمی کنید یا به طور تصادفی آن را از مایکروسافت دانلود نمی کنید. اما هنوز هم یادگیری در مورد آن جالب است تا آگاه باشید.

ویندوز سرور در مقابل ویندوز معمولی

تنها با یک نگاه سریع، ممکن است در تشخیص تفاوت بین ویندوز سرور و نسخه های معمولی ویندوز مشکل داشته باشید. ظاهر دسکتاپ یکسان است، شامل نوار وظیفه، نمادهای دسکتاپ و دکمه Start.

همانطور که مشخص است، هر نسخه ویندوز سرور مربوط به نسخه مصرف کننده ویندوز است. به عنوان مثال، ویندوز سرور ۲۰۰۳، نسخه سرور ویندوز XP است. نسخه های فعلی شامل ویندوز سرور ۲۰۱۶ است که بر اساس به روز رسانی سالانه ویندوز ۱۰ و ویندوز سرور ۲۰۱۹ بر اساس نسخه ۱۸۰۹ ویندوز ۱۰ ساخته شده است.

از آنجایی که ویندوز سرور و ویندوز یک کد پایه مشترک دارند، می توانید بسیاری از عملکردهای یکسان را در هر دو انجام دهید. می توانید برنامه هایی مانند مرورگر ها و ویرایشگر های عکس را روی ویندوز سرور دانلود و نصب کنید و بسیاری از اصول اولیه ویندوز مانند Notepad در ویندوز سرور گنجانده شده است.

با این حال Windows Server و Windows Pro/Home تفاوت های بیشتری نسبت به شباهت دارند. برخی از آنها را مرور می کنیم.

ویندوز سرور شامل نرم افزار مدیریت سازمانی است

از آنجایی که ویندوز سرور برای مشاغل در نظر گرفته شده است، نرم افزارهای سازمانی زیادی را شامل می شود. در زیر چند نقش وجود دارد که سرور می تواند به لطف این ابزارها انجام دهد:

Active Directory: اکتیو دایرکتوری یک سرویس مدیریت کاربر است که به سرور اجازه می دهد تا به عنوان یک کنترل کننده دامنه عمل کند. به ‌جای ورود هر کاربر به یک رایانه محلی، کنترل‌کننده دامنه تمام احراز هویت حساب کاربری را کنترل می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به توضیح ما در مورد دامنه های ویندوز مراجعه کنید.

DHCP: Dynamic Host Configuration Protocol پروتکلی است که به سرور اجازه می‌دهد به طور خودکار آدرس ‌های IP را به همه دستگاه‌ های موجود در شبکه اختصاص دهد. در خانه، روتر شما احتمالاً این کار را انجام می دهد. اما در یک محیط تجاری، کارکنان فناوری اطلاعات می توانند از عملکرد بیشتر DHCP در سرور ویندوز استفاده کنند.

File and Storage: داشتن یک سرور فایل برای شرکت شما یکی دیگر از موارد استفاده رایج است. این به شما امکان می دهد داده های مهم را در یک مکان مرکزی نگه دارید و مجوزهایی را برای کنترل افرادی که می توانند به کدام فایل ها دسترسی داشته باشند تنظیم کنید.

Print Services: اگر یک کسب و کار ده ها چاپگر در سراسر ساختمان داشته باشد، برای کارکنان فناوری اطلاعات پیکربندی جداگانه آنها برای هر کامپیوتر جدید اتلاف وقت است. راه اندازی یک سرور چاپ به شما این امکان را می دهد که به راحتی چاپگر ها را به رایانه ها اضافه کنید و کارهای اضافی را کاهش دهید.

Windows Update Services: اغلب کسب‌ و کارها نمی‌ خواهند همه به ‌روز رسانی ‌های ویندوز فوراً ارائه شوند. با راه ‌اندازی یک سرور به‌عنوان یک کنترل‌کننده Windows Update، می‌توانید تمام به ‌روز رسانی ‌های ایستگاه کاری را از طریق آن سرور هدایت کنید و قوانین خاصی را برای نحوه عملکرد آنها پیکربندی کنید.

اینها تنها تعدادی از نقش های سرور هستند که Windows Server می تواند انجام دهد. اغلب، یک شرکت بیش از یک سرور دارد و نقش های فوق را در چندین دستگاه تقسیم می کند.

نسخه ‌های استاندارد ویندوز این قابلیت‌ها را  ندارند. می توانید برخی از نرم افزار های جانبی را نصب کنید تا برخی از این قابلیت ها را تکرار کنید، اما آنقدر قوی نخواهد بود. لازم به ذکر است که پشتیبانی شبکه وظیفه راه اندازی و پشتیبانی سرویس های نام برده را بر عهده دارد.

ویندوز سرور محدودیت های سخت افزاری کمتری دارد

اکثر مردم نگران حداکثر مقدار رمی که می توانند در رایانه خود قرار دهند، نیستند. نصب ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ نسخه پرو ۶۴ بیتی به شما امکان می دهد تا ۲ ترابایت رم را نصب کنید. با این حال، اکثر کاربران بیش از ۳۲ گیگابایت رم در سیستم خود ندارند، بنابراین حتی نصب ۱ ترابایت رم نیز دور از ذهن است.

با دانستن این موضوع، آیا می توانید باور کنید که ویندوز سرور حداکثر ۲۴ ترابایت رم را پشتیبانی می کند؟ همچنین به شما اجازه می دهد تا از ۶۴ سوکت CPU استفاده کنید که بسیار بیشتر از دو سوکتی است که ویندوز ۱۰ پرو پشتیبانی می کند.

این ممکن است مضحک به نظر برسد، اما دلایل خوبی برای این سقف های سخت افزاری بالا وجود دارد. یک سرور می ‌تواند عملکرد های مهمی را برای صدها نفر در یک تجارت تامین کند، بنابراین اغلب باید بسیار قدرتمند باشد.

به عنوان مثال، سروری که ده‌ ها ماشین مجازی را اجرا می‌کند، به مقدار زیادی RAM نیاز دارد تا بتواند همزمان همه آنها را به خوبی اجرا کند. این به یکی دیگر از عوامل مهم ویندوز سرور اشاره می کند که همیشه روی سخت افزار فیزیکی اجرا نمی شود. برخی از کسب‌ و کار ها چند سرور فیزیکی خریداری می‌کنند، سپس بسیاری از ماشین ‌های مجازی (با ویندوز سرور) را روی آن‌ها اجرا می‌کنند تا عملکرد های مختلفی را انجام دهند، مانند مواردی که در بالا توضیح داده شد.