تغییر کانال سیگنال وای فای برای زمانی کاربرد دارد که وای فای شما با نوسان و قطع و وصلی رو به رو است که دلیل آن هم تداخل فرکانس امواج وای فای با امواج وسایلی است که از همین فرکانس استفاده می کنند. البته باید این نکته را بگوییم که قطع وصلی وای فای حتما به این موضوع بر نمیگردد اما می توانید برای اطمینان و قبل از تست کردن هر کار دیگر تغییر کانال وای فای را انجام دهید و نتیجه کار را مشاهده کنید.

همچنین می توانید با مراجعه به مقاله قطع و وصل شدن وای فای پس انجام مراحل گفته شده و در صورت رفع نشدن مشکل خود، سعی در رفع مشکل قطع و وصل شدن وای فای در صورت وجود بکنید.

تغییر فرکانس کانال وای فای از طریق ورود به تنظیمات مودم شما امکان پذیر است اما قبل از آن باید با استفاده از ابزار آنالیز وای فای ببینید کدام یکی از کانال های وای فای کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

انتخاب بهترین کانال وای فای

شما می توانید با استفاده از ابزار WiFi Analyzer که برای گوشی های اندروید در دسترس نسبت به اسکن کانال های وای فای اقدام کنید و شماره کانال مورد نظر را از این طریق انتخاب کنید.

بررسی کانال های وای فای

همانگونه که در عکس بالا مشخص شده است کانال های وای فای با درج شماره هایی در زیر نمودار های رنگی مشخص شده است. در عکس بالا کانال ۱۳ و کانال ۸ و ۹ بهترین کانال برای وای فای محسوب می شوند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که عکس بالا تعداد زیادی از کانال ها را نمایش داده است و آلودگی فرکانسی زیادی در آن وجود دارد. اگر شما از این نرم افزار در مکان مورد نظر خود استفاده کنید احتمال زیاد کانال خلوت تر بیشتری را میتوانید مشاهده کنید.

نرم افزار WiFi Analyzer خود قسمت دیگری دارد که می تواند بهترین کانال وای فای مورد نظر را نیز به شما پیشنهاد دهد. در عکس بالا این موضوع نشان داده شده است.

تغییر کانال از طریق ورود به تنظیمات

سپس باید وارد تنظیمات مودم یا دستگاه اکسس پوینت خود شوید. اگر نمیدانید چگونه وارد تنظیمات شوید می توانید از طریق مقاله ورود به تنظیمات مودم ADSL این کار را انجام دهید. ذکر این نکته لازم است که تنظیمات کانال وای فای زیر مجموعه تنظیمات وای فای می شود که در هر برندی از مودم ها جایگاه این تنظیمات متفاوت است.

تنظیمات تغییر کانال وای فای

کانال کدام فرکانس را تغییر دهم؟

اگر مودم شما هر دو فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز را ساپورت می کند شما می بایستی به تنظیمات فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز وارد شوید و نسبت به تغییر کانال این فرکانس اقدام کنید، چرا که وای فای با فرکانس ۵ گیگاهرتز خیلی به ندرت دچار اختلال می شود.

کانال های وای فای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز شامل ۱۳ کانال می شود که شما می بایستی خالی ترین کانال را برای وای فای مودم یا اکسس پوینت خود انتخاب کنید. در برخی از دستگاه ها تنها ۱۱ کانال به شما نمایش داده می شود که این موضوع بر اساس انتخاب کشور مورد نظر و قوانین آن کشور برای امواج وای فای است.

طریق کانال وای فای توسط متخصص

در صورتی که فکر می کنید ممکن است نتوانید به طور درست این کار را انجام دهید بهتر است از یک شرکت پشتیبانی شبکه برای انجام این کار کمک بگیرید. آی تی پشتیبان به عنوان یک شرکت خدمات شبکه آماده همکاری با شرکت های مختلف است تا بتواند نیاز های مختلف شبکه را پوشش دهد.