برای اینکار اول باید تعیین کنید که هیچ کسی نتواند به وای فای وصل شود بجز یه سری افراد یا میخواهید همه به وای فای وصل شوند بجز یه سری افراد. به حالت اول White List می گویند و شما عملا یک لیست از آدرس کسانی که میخواهید به وای فای متصل شوند درست می کنید. به حالت دوم Black List می گویند و شما یک لیست از آدرس کسانی که میخواهید نتوانند به وای فای متصل شوند درست می کنید.

اما آدرس های این افراد را چگونه پیدا کنیم؟

شما از طریق پیدا کردن مک آدرس دستگاه های مورد نظر خود می توانید تعیین کنید که این مک آدرس ها بتوانند به وای فای وصل شوند یا نه. برای پیدا کردن مک آدرس دستگاه های مورد نظر خود راه های مختلفی در پیش دارید که برخی از آن ها را با هم مرور می کنیم:

پیدا کردن مک آدرس از طریق مودم

در تمامی مودم ها و اکسس پوینت ها یک قسمت وجود دارد که نشان می دهد چه کسانی به وای فای متصل شده اند و مک آدرس و اسم دستگاه را نشان داده است. کافی است این آدرس ها را کپی کنید.

لیست مک آدرس های متصل به وای فای

به عنوان مثال عکس بالا مربوط به یکی از مودم های برند TP-Link است که در قسمت Wireless 2.4Ghz و سپس Wireless Statistics مشخص شده است چه کسانی به وایرلس فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز وصل شده اند و مک آدرس آن ها نمایش داده شده است.

پیدا کردن مک آدرس از برچسب زیر دستگاه

در برخی از دستگاه ها مک آدرس را میتوانید از طریق برچسب موجود بر روی بدنه یا زیر دستگاه پیدا کنید. در برخی موارد این برچسب بر روی جعبه دستگاه موجود است که یک نمونه از آن را در زیر قرار داده ایم:

در عکس بالا مک آدرس با مربع سبز رنگ مشخص شده است.

لیست تعیین افراد متصل به وای فای

حال برای درست کردن White List یا Block List ای که در ابتدا توضیح دادیم باید به تنظیم مودم یا اکسس پوینت مورد نظر رفته و مک آدرس های کپی شده را در آن جا وارد کنید. اگر نمیدانید چگونه وارد تنظیمات دستگاه خود شوید می توانید مقاله ورود به تنظیمات مودم ADSL را بخوانید.

در قسمت تنظیمات دستگاه و سپس قسمت وای فای باید به دنبال قسمتی به نام WiFi White List یا WiFi Block List یا مواردی شبیه این بگردید.

عکس بالا یک نمونه مثال از قسمت White List و Block List وای فای یک مودم است که در آن لیست مک آدرس ۵ تا دستگاه مشخص شده است و در قسمت بالای آن ها می توانید تعیین کنید که لیست مورد نظر White List باشد یا Block list .

تعیین افراد متصل به وای فای توسط متخصص

فراموش نکنید در صورت استفاده از White List تمامی دستگاه ها بجز دستگاه هایی که در لیست انتخاب کرده اید دیگر نمی توانند به وای فای متصل شوند و اگر تنظیمی را اشتباه انتخاب کنید دستگاه خود شما شاید دیگر نتواند به وای فای متصل شوند. اگر فکر می کنید ممکن است دچار اشتباه شوید بهتر است از یک شرکت پشتیبانی شبکه برای این کار کمک بخواهید و ازشون بخواهید که این کار به صورت استاندارد برای شما انجام دهند.

خدمات دیگر شبکه

همچنین شما می توانید برای انجام خدمات شبکه از شرکت هایی همچون آی تی پشتیبان بخواهید تا مواردی از این دست را به صورت استاندارد و تخصصی برای شما انجام دهند.