Zabbix یک ابزار نرم افزاری مانیتورینگ منبع باز برای اجزای مختلف فناوری اطلاعات، از جمله شبکه ها، سرورها، ماشین های مجازی (VM) و سرویس های ابری است. Zabbix معیارهای نظارتی مانند استفاده از شبکه، بار CPU و مصرف فضای دیسک را ارائه می دهد. این نرم افزار بر روی لینوکس،HP-UX، Mac OS X، Solaris و سایر سیستم عامل ها نظارت می کند. با این حال، نظارت بر ویندوز تنها از طریق Agent امکان پذیر است.

کاربرد زبیکس

اصلی ترین کاربرد زبیکس برای شرکت ها و کارشناسان پشتیبانی شبکه است تا همیشه بتوانند وضعیت شبکه مورد نظر را مدیریت کند و جلوی بروز مشکلات مختلف در شبکه را پیش از وقع بگیرند. وجود زبیکس بیشتر در مواقعی که شبکه مورد نظر وسعت زیادی دارد و یا تعداد پروژه های قابل پشتیبانی توسط کارشناس مورد نظر افزایش می یابد بیشتر احساس می شود و کمک زیادی به پروسه نگهداری شبکه می کند.

زبیکس چگونه کار می کند؟

زبیکس می تواند برای نظارت مبتنی بر Agent و بدون Agent راه اندازی شود. Agent ها بر روی اجزای و سخت افزار های IT برای بررسی عملکرد و جمع ‌آوری داده‌ ها نصب می‌ شوند. سپس Agent به یک سرور مدیریت متمرکز Zabbix گزارش می دهد، سپس این اطلاعات در گزارش ها گنجانده شده یا به صورت بصری در رابط کاربری گرافیکی Zabbix (GUI) ارائه می شود. در صورت وجود هر گونه مشکل در مورد آنچه در حال نظارت است، Zabbix یک اعلان یا هشدار برای کاربر ارسال می کند.

رابط کاربری گرافیکی وب بیس زبیکس به کاربران این امکان را می دهد که محیط IT خود را از طریق داشبورد های قابل تنظیم بر اساس ویجت ها، نمودارها، نقشه های شبکه، نمایش اسلاید ها و گزارش ها مشاهده کنند.

زبیکس از طریق سه گزینه حالت کشف کار می کند:

Network discovery: به صورت دوره ای یک محیط IT را اسکن می کند و نوع دستگاه، آدرس IP، وضعیت، زمان های دسترسی و عدم دسترسی دستگاه را ثبت می کند.

Low-level discovery: به طور خودکار موارد، محرک ها و نمودارها را بر اساس دستگاه کشف شده ایجاد می کند. اکتشاف سطح پایین می‌تواند معیارهایی را از شناسه‌ های شیء پروتکل مدیریت ساده شبکه (SNMP)، سرویس‌ های ویندوز، پرس ‌و ‌جو های زبان پرس ‌و جو ساختاری (ODBC)، رابط‌ های شبکه و موارد دیگر ایجاد کند.

Auto-discovery: به طور خودکار نظارت بر هر دستگاه کشف شده را با استفاده از یک Zabbix Agent شروع می کند.