Raid مخفف Redundant Array Of Inexpensive Disks است که به معنی آرایه افزونه دیسک های مستقل است اما بیایید به صورت ساده آن را توضیح دهیم. شما در حالت عادی بر روی سیستم های کامپیوتری خود یک هارد دیسک دارید که آن را پارتیشن بندی کرده و چندین درایو بر روی آن ایجاد می کنید و از این طریق اطلاعات خود را تقسیم بندی کرده و تصمیم می گیرید هر بخش از اطلاعات را در یک درایو ذخیره کنید.

دلیل پدید آمدن Raid

از آنجایی که هارد دیسک ها مکانیکی هستند و مهم ترین دارایی شما یعنی اطلاعات شما بر روی آن ذخیره شده است، احتمال خراب شدن و از بین رفتن اطلاعات هارد دیسک ها وجود دارد. از طرفی دیگر گلوگاه اکثر سیستم های کامپیوتری هارد دیسک ها هستند و هر چقدر از طول عمر آن ها می گذشت مستهلک می شدند و سرعت آن ها کمتر هم میشد.

برای از بین رفتن و کمتر شدن این مشکلات تلاش کردند تا به نوعی از Reduntant استفاده کنند، به این صورت از چند هارد دیسک برای ذخیره اطلاعات استفاده کردند تا در صورت آسیب دیدن یک هارد دیسک، تمامی اطلاعات از هارد دیسک اضافی دیگر قابل استفاده باشد اما شیوه ذخیره اطلاعات بر روی دو تا چند هارد دیسک به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. به این شیوه از ذخیره اطلاعات بر روی هارد دیسک ها Raid گفته می شود که انواع آن با شماره های مختلف نام گذاری شده است. یکی از روش هایی که کارشناسان پشتیبانی شبکه برای نگهداری سرور ها و به حداقل رساندن حذف ناخواسته اطلاعات استفاده می کنند همین تکنولوژی Raid است

مثالی از دو نوع Raid

به عنوان مثال در Raid 0 که به آن striped volume هم گفته می شود، در صورت استفاده از ۲ عدد هارد دیسک، اطلاعات شما توسط Raid Controller به دو قسمت تقسیم می شود که نصف اطلاعات بر روی هارد دیسک اول و نصف اطلاعات بر روی هارد دیسک دوم ذخیره می شود. مزیت این نوع Raid تنها در افزایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات است و در صورتی که یکی از هارد دیسک ها آسیب ببیند اطلاعات شما ناقص می شود و دیگر قابل استفاده نیست. اما در Raid 1 تمامی اطلاعات به ازای هر هارد دیسک اضافه بر روی هارد دیسک های دیگر عینا کپی می شود. در این حالت اگر یکی از هارد دیسک ها آسیب ببیند اطلاعات شما به صورت کامل از هارد دیسک های دیگر قابل استفاده است اما در این روش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات افزایشی ندارد.