اگر بخواهیم به طور خلاصه مجازی سازی دسکتاپ (VDI) را توضیح دهیم باید در ابتدا به فناوری مجازی سازی بر روی سرور اشاره کنیم. در فناوری مجازی سازی بر روی یک سخت افزار فیزیکی چندین سیستم عامل به صورت مجازی می توانستن به طور همزمان و مستقل از یکدیگر کار کنند. به عبارتی دیگر نیازی نبود تا برای چند سرور که میخواهید از یکدیگر مجزا باشند، چند سخت افزار خریداری مجزا کنید!

در مجازی سازی دسکتاپ هم روند یکسان است بدین گونه که شما در حالت عادی به تعداد کاربران، نیاز به خرید کامپیوتر دارید، در مجازی سازی دسکتاپ دیگر نیاز به خرید کامپیوتر برای هر کاربر نیست، سیستم عامل ها و نرم افزار های کاربران به صورت مجازی بر روی یک یا چند سرور فیزیکی قرار می گیرد و کاربران تنها به دستگاهی نیاز دارند تا به سرور متصل شوند و این دستگاه نیاز نیست تا سخت افزار خاصی داشته باشد. به عبارتی دیگر دسکتاپ های کاربران بر روی سرور قرار گرفته است.

معایب مجازی سازی دسکتاپ

ایراد اصلی که به مجازی سازی دسکتاپ وارد است بحث Point of Failure می باشد. به عبارتی دیگر وابستگی به سرور بیش از پیش می شود و کاربران برای انجام کارهای ساده خود نظیر کپی فایل، باز کردن عکس و اسناد و هر کاری نیازمند به یک سرور می باشند که از طریق شبکه به آن متصل شوند.

به همین دلیل اگر ایرادی برای سرور به وجود بیاید، تمامی کاربران قادر به انجام کارهای عادی خود که می توانست با استفاده از کامپیوتر های ساده انجام شود، نیستند.

مزیت های مجازی سازی دسکتاپ

افزایش سرعت رفع ایرادات سخت افزاری کاربران

یک مجموعه را در نظر بگیرید که شامل ۱۰ کاربر و کامپیوتر است، هر کامپیوتر خود قطعات سخت افزاری نظیر مادربورد، پردازنده، رم تشکیل شده است که ممکن است روزی دچار ایراد شود. پس نیاز است آمادگی برای رفع ایراد این تعداد سخت افزار ها وجود داشته باشد و در مواقعی که سیستم یک کاربر با مشکل مواجه می شود و نمی تواند روشن شود، کارشناس پشتیبانی شبکه لازم است تا برای رفع مشکل به وجود آمده به صورت فیزیکی در محل مجموعه حاظر شود و مشکل را بررسی کند.

حال تعداد این سیستم ها را به ۵۰ عدد افزایش دهید، می بینید که اهمیت مجازی سازی دسکتاپ در این حالت است که خودش را نشان می دهد. از طرفی دیگر سخت افزار های سرور کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به کیس های معمولی دارند و برای روشن بودن همیشگی و کارکردن در مدت زمان طولانی تر ساخته و طراحی شده اند. حتی برخی از این تجهیزات بیش از یک عدد در سرور وجود دارند که اگر هر کدام از آن ها دچار ایراد شد، سخت افزار جایگزین بتواند ادامه روند فعالیت را در دست بگیرد و کار افراد مختل نشود. منبع تغذیه سرور های DL در HP را می توان برای این موضوع مثال زد.

دسترسی کامل تر پشتیبان شبکه

در حالت عادی زمانی که کامپیوتر کاربران شبکه دچار مشکل شود، کارشناس و پشتیبان شبکه در صورتی که سیستم عامل بوت شده باشد می تواند درخواست ریموت شدن به کامپیوتر مورد نظر را بدهد و مشکل را برطرف کند، حال تصور کنید به دلایل مختلف سیستم عامل کامپیوتر کاربر مورد نظر بوت نشود و به ایراد برخورد کند، در این حالت هم کارشناس پشتیبانی شبکه نمی تواند از طریق ریموت و راه دور مشکل را دیده و بررسی لازم را انجام دهد و نسبت به رفع مشکل اقدام کند. این در حالی است که در مجازی سازی دسکتاپ کارشناس شبکه دسترسی کامل تری به کامپیوتر مجازی دارد و می تواند به صورت ریموت حتی اگر سیستم عامل هم بوت نشده باشد موضوع را بررسی کند.