VPS مخفف کلمه Virtual Private Server است که به معنی سرور مجازی شخصی می باشد. حال هر کدام از این مفاهیم را با هم بررسی می کنیم:

سرور به یک کامپیوتر گفته می شود اما امکانات و قدرت سخت افزاری بیشتری را نسبت به یک کامپیوتر در اختیار قرار می دهد.

مجازی به این معنی است که بسیاری از سرور های سخت افزاری امروزه از فناوری مجازی سازی استفاده می کنند که به واسطه این فناوری می توان از چند سرور نرم افزاری به طور همزمان بر روی یک سرور سخت افزاری استفاده کرد که شما با خرید سرور مجازی، یکی از این سرور های نرم افزاری را در اختیار دارید.

و معنی کلمه Private که به معنی شخصی می باشد و شما و شرکت ارائه دهنده تنها افرادی هستید که به سرور دسترسی دارند.

با تعریف عبارت های بالا الان می توانید معنی وی پی اس را به خوبی درک کنید. VPS یک سرور مجازی است که در یک نقطه جغرافیایی دیگری واقع شده و شما می توانید با خرید آن برای مدت محدودی آن را اجاره کنید و از آن برای موارد مختلف که در ادامه آورده شده است استفاده کنید.

باید به این موضوع اشاره کنیم که شرکت های پشتیبانی شبکه نمی توانند در خدمات خود این سرور ها را پشتیبانی کنند، چرا که این سرویس تحت مالکیت شرکتی دیگر است و کادر فنی مربوط به خود را دارد و کارشناس پشتیبانی شبکه شرکت شما تنها می تواند به واسطه تیکت نیاز های درخواستی خود را به شرکت ارائه دهنده سرور مجازی انتقال دهد.

ویژگی های سرور مجازی شخصی

شما زمانی که قصد خرید سرور مجازی را دارید می توانید برخی از ویژگی های مختلف آن را انتخاب کنید اما این ویژگی ها در تمامی سایت های خرید VPS ارائه نمی شود و شما باید با توجه به نیاز خود به سراغ خرید وی پی اس از شرکت مورد بروید. حال شما توانایی انتخاب چه ویژگی هایی برای سرور مجازی خود دارید؟

کشور VPS

تقریبا در تمامی سایت های خرید VPS شما می توانید تعیین کنید که سرور وی پی اس شما در داخل از ایران واقع شده باشد و یا در خارج از ایران، همچنین در اکثر سایت های فروش وی پی اس شما علاوه بر این موضوع می توانید تعیین کنید که سرور مجازی شما اگر خارج از ایران است در چه کشوری واقع شده باشد. این موضوع وابسته به سایت فروش وی پی اس که توانایی ارائه VPS را در چه کشور هایی داشته باشد.

پهنای باند وی پی اس

انتخاب پهنای باند اینترنت مورد نیاز برای سرور مجازی در برخی از سایت های فروش وی پی اس وجود دارد اما دو حالت عمده در این سایت ها ارائه می شود.

در حالت اول پهنای باند سرور مجازی نامحدود است و محدودیت حجمی برای ارائه آن وجود ندارد.

در حالت دوم پهنای باند عدد مشخصی دارد اما در اکثر مواقع این عدد اینقدر زیاد است که تقریبا می توان اسم نامحدود را به آن اختصاص داد. در برخی از سایت ها شما می توانید از بین پکیج های پهنای باند ارائه شده انتخاب کنید که چه میزانی پهنای باندی مورد نیاز شماست و نسبت به این موضوع مبلغ پرداختی برای سرور مجازی تغییر می کند.

سخت افزار سرور مجازی

شما در انتخاب وی پی اس ها باید به نوع و میزان فضای ذخیره سازی، رم و پردازنده دقت کنید تا نیاز شما را برای سرویسی که میخواهید بر روی راه اندازی کنید برآورده کند. حال شرکت های ارائه دهنده به اشکال مختلف اجازه تغییر سخت افزار مورد نیاز شما را می دهد:

یکی از این حالت های انتخاب سخت افزار سرور مجازی بصورت پکیج است، به عنوان مثال پکیج شماره یک به شما سخت افزاری را ارائه می دهد که ممکن قسمتی از سخت افزار ارائه شده بیشتر از نیاز شما باشد و قسمتی کمتر از نیاز شما، در نتیجه مجبور به استفاده از پکیج سخت افزاری هستید که تمامی منابع سخت افزاری ارائه شده در آن از حداقل نیاز شما بیشتر باشد.

در حالت دیگر شرکت ها اجازه انتخاب دقیق سخت افزار مورد نظر را به شما می دهند و می تواند هر کدام از سخت افزار ها را مثل فضای ذخیره سازی، رم و پردازنده را به صورت مجزا انتخاب کنید.