کارت شبکه یکی از مهم ترین تجهیزات الکترونیکی است که وظیفه اصلی آن اتصال شما به یک شبکه کامپیوتری است، منظور از شبکه کامپیوتری، شبکه ای متشکل از تجهیزات تحت شبکه است که به صورت با کابل و بدون کابل (وایرلس) به آن متصل می شوند.

به عبارت دیگر هر وسیله ای که به یک شبکه کامپیوتری متصل است توسط قسمتی به نام کارت شبکه متصل شده است.

انواع کارت شبکه از نظر نوع اتصال

کارت شبکه به دو صورت با سیم و بی سیم تجهیزات مختلف را به شبکه کامپیوتری متصل می کنند که هر کدام از دو روش خود انواع مختلف دارند.

انواع کارت شبکه باسیم

کارت شبکه باسیم همان گونه که از اسم آن مشخص است تجهیزات مختلف را به واسطه کابل به شبکه متصل می کند.

انواع کارت شبکه بیسیم

کارت شبکه های بیسیم انواع مختلفی دارند که می توان به نوع USB آن که یکی از رایج ترین های آن است اشاره کنیم. کافی است کامپیوتر شما فاقد کارت شبکه بیسیم باشد. شما می توانید با خرید کارت شبکه وای فای USB آن را به شبکه به صورت بیسیم متصل کنید.

مزیت کارت شبکه باسیم

مزیت اصلی کارت شبکه های باسیم پایداری اتصال به شبکه است. سادگی اتصال دستگاه های مختلف توسط این روش به شبکه به گونه ای است که کمترین میزان قطعی را متحمل تجهیزات می کند. این موضوع به شرطی عملی است که کابل کشی به صورت استاندارد انجام شده باشد تا ضربه ای به آن برخورد نکند تا باعث قطع و وصلی اتصال شود.

معایب کارت شبکه باسیم

مهم ترین عیب در نوع اتصال به شبکه از طریق کابل همان اتصال با کابل است، به عبارتی شما برای هر دستگاهی که میخواهید آن را توسط کابل شبکه به شبکه متصل کنید باید از خود دستگاه کابل شبکه ای تا اولین سوئیچ شبکه کشیده شود و در برخی از فضاها کابل کشی ساده نیست و خود میتواند مشکلات مختلفی را پیش روی قرار دهد.

راحت ترین راه برای کابل کشی شبکه در زمان ساخت بنای ساختمان است، این کار بهتر است زمانی انجام شود که ساختمان در حال کابل کشی برق است و میتوان همزمان با آن با توجه به کاربری ساختمان کابل کشی شبکه را نیز انجام داد.

در کل مشکلات کارت شبکه بیسیم نسبت به نوع باسیم بیشتر است و به واسطه همین موضوع تعداد درخواست هایی که به خدمات پشتیبانی شبکه برای رفع مشکلات ارتباط به شبکه از نوع بیسیم می شود بیشتر است.

مزیت کارت شبکه بیسیم

مهم ترین مزیت کارت شبکه از نوع بیسیم همین بیسیم بودن آن است و این موضوع شما را از نیاز به کابل کشی برای هر دستگاهی که قصد دارید آن را به شبکه متصل کنید بی نیاز می کند. شما امروزه در بسیاری از دستگاه های مختلفی که به شبکه متصل می شوند شاهد این موضوع هستید و می توان موبایل های مثال بارز این موضوع دانست.

همچنین اگر لپ تاپ داشته باشید برای شما ساده تر است آن را به واسطه وای فای به شبکه متصل کنید تا این بخواهید کابلی را تهیه کرده و لپ تاپ خود را توسط آن به شبکه متصل کنید.

معایب کارت شبکه بیسیم

مهم ترین ایراد در استفاده از کارت شبکه بیسیم پایداری آن نسبت به کارت شبکه کابلی است. زمانی که دستگاه مورد نظر شما توسط کارت شبکه بیسیم به شبکه متصل شده است سرعت می تواند با کاهش و افزایش های پی در پی مواجه شود که این موضوع خود می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

یکی از این دلایل تداخل امواج مختلف موجود در فضا است که می تواند ارتباط شما به شبکه را با مشکلاتی مواجه کند. همچنین مواردی چون دیوار و شیشه بر روی کیفیت امواج و ارتباط شما تاثیر گذار است که این خود می تواند دلیل عدم پایداری ارتباط شما نسبت به کابل می تواند باشد.