سیستم عامل به طور خلاصه ارتباط بین نرم افزار ها و سخت افزار های شما را برقرار می کند! اگر متوجه نشده اید بگذارید واضح تر توضیح دهیم. هر شخص برای انجام کارهای خود با کامپیوتر نیاز به نرم افزار های و سرویس های مختلفی دارد. حال برای اینکه از این نرم افزار ها و سرویس ها بتوان استفاده کرد نیاز است تا  بر روی کامپیوتر قرار گیرند تا این نرم افزار ها بتوانند برای انجام کار خود از قدرت سخت افزار ها استفاده کنند.

اما این نرم افزار ها به طور مستقیم نمی توانند بر روی کامپیوتر ها قرار بگیرند و نیاز به یک نرم افزار دیگر دارند تا ارتباط آن ها را با سخت افزار برقرار کند. اسم این نرم افزار سیستم عامل است و این امکان را برای نرم افزار های مختلف قرار داده است تا بتوانند بر روی آن قرار بگیرند و از این طریق از قدرت سخت افزار های یک کامپیوتر را استفاده کنند.

معنی سیستم عامل به زبان ساده تر

سیستم عامل برنامه ای است که توسط برنامه بوت در کامپیوتر بارگذاری می شود و تمام برنامه ها و نرم افزار های کاربردی دیگر را مدیریت می کند. این نرم افزار های کاربردی از طریق یک رابط به نام API که مخفف Application Program Interface است، از سیستم عامل استفاده می کنند. از طرفی دیگر کاربران کامپیوتر می توانند توسط رابط های مستقیم مانند GUI و CLI با سیستم عامل تعامل داشته باشند.

چرا از سیستم عامل استفاده کنیم؟

یک سیستم عامل مزایای قدرتمندی برای نرم افزار ها و توسعه آن ها به ارمغان می آورد. بدون سیستم عامل هر نرم افزار باید کد های دیگری برای مدیریت و ارتباط با سخت افزار های کامپیوتر مانند دیسک ذخیره سازی، رابط های شبکه و بسیاری از موارد دیگر را شامل میشد و کار برای تولید کننده های نرم افزار بسیار سخت تر میشد که دلیل آن تنوع بسیار زیاد سخت افزار های مختلف تشکیل دهنده کامپیوتر ها است. از طرفی دیگر نیز حجم کد های نرم افزار ها با افزایش زیادی همراه بود و توسعه آن ها با مشکلات بسیار بیشتری همراه بود.

در عوض، بسیاری از کارهای رایج، مانند ارسال یک بسته شبکه یا نمایش متن روی یک دستگاه خروجی استاندارد، مانند نمایشگر، می‌توانند به نرم‌ افزار های سیستمی واگذار شوند که به عنوان واسطه بین برنامه‌ ها و سخت‌ افزار عمل می‌ کنند. نرم افزار سیستمی روشی ثابت و قابل تکرار برای برنامه ها به منظور تعامل با سخت افزار بدون نیاز به دانستن جزئیات در مورد سخت افزار را فراهم می کند.

تا زمانی که هر نرم افزار به منابع و خدمات یکسانی دسترسی دارد، نرم افزار سیستمی (سیستم عامل)  می تواند تقریباً به هر تعدادی از برنامه ها سرویس دهد. این موضوع میزان زمان و کد نویسی مورد نیاز برای توسعه و اشکال زدایی یک برنامه را بسیار کاهش می دهد، در حالی که سیستم عامل اطمینان می دهد که کاربران می توانند سخت افزار کامپیوتر را از طریق یک رابط مشترک و کاملاً درک شده، کنترل، پیکر بندی و مدیریت کنند.

پس از نصب یک باره سیستم عامل، دسترسی به کتابخانه وسیعی از درایور های مختلف وجود دارد تا خدمات سیستم عامل با محیط سخت افزاری خاص تطبیق داده شود. بنابراین، هر نرم افزار ممکن است یک ارتباط مشترک با یک دستگاه ذخیره سازی برقرار کند، اما سیستم عامل آن ارتباط را دریافت می کند و از درایور مربوطه برای تبدیل ارتباط به اقدامات (دستورات) مورد نیاز برای سخت افزار زیرین آن کامپیوتر خاص استفاده می کند. امروزه سیستم عامل یک پلتفرم جامع را فراهم می کند که طیف وسیعی از سخت افزارها از جمله پردازنده ها را شناسایی، پیکربندی و مدیریت می کند. رم و مدیریت آن، چیپست، فضای ذخیره سازی، ارتباطات شبکه، ارتباطات پورت ها مانند VGA ،HDMI، ,USB و رابط های دیگر نظیر PCIe مثالی از این موضوع هستند.

پشتیبانی سیستم عامل

یکی از مهم ترین کارها در خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری پشتیبانی سیستم عامل هاست، چرا که سیستم عامل بستر یک شبکه کامپیوتری را تشکیل می دهد و سرویس و نرم افزار های مورد نیاز کاربر بر روی آن نصب می شود. این موضوع در رابطه با سرور ها نیز وجود دارد و سرویس ها و نرم افزار هایی که بر روی سرور ها نصب می شوند نیاز به سیستم عامل استاندارد دارند تا بتوانند به درستی کار بکنند.