باج افزار یا Ransomware همانگونه که از نام آن مشخص است به نوعی از بد افزار ها گفته می شود که پس از آلودگی سیستم مخاطب درخواست باج می کند که این باج در اکثر مواقع از نوع ارز دیجیتال می باشد.

به عبارتی دیگر باج افزار مربوطه پس از آلودگی سیستم کاربر مورد نظر، تمامی اطلاعات را رمزنگاری می کند، به گونه ای که دیگر قابل استفاده نیستند و در ازای رمز گشایی اطلاعات و بازگشت اطلاعات به صورت اولیه، از کاربر مورد نظر درخواست مقدار زیادی ارز دیجیتال  رمز ارز می کند.

مبلغ درخواستی باج افزار ها در اکثر موارد به قدری زیاد است که کاربر مورد نظر قید رمزگشایی اطلاعات را می زند و برای ایجاد دوباره اطلاعات از دست رفته تلاش می کند. به همین دلیل بهتر است راه های مقابله با باج افزار ها را در ادامه یاد بگیرید تا جلوی از بین رفتن اطلاعتتان گرفته شود.

راه های مقابله با باج افزار ها

مبارزه با باج افزار

در دنیا هیچ راه صد در صدی برای مقابله و جلوگیری از آلودگی دیوایس مورد نظر به باج افزار ها وجود ندارد اما راه کار هایی وجود دارد تا احتمال آلودگی اطلاعات را به حداقل نزدیک کند که در ادامه هر به هر کدام از آن ها اشاره می کنیم.

از طرفی دیگر اگر به تنهایی نمی توانید تمامی راه کار های ارائه شده در زیر را انجام دهید می توانید با استفاده از خدمات پشتیبانی شبکه ای که به آن اعتماد دارید بخواهید تا تمامی موارد عنوان شده را انجام دهند. لازم به ذکر است که موارد گفته به طور پیش فرض زیر مجموعه کارهای لازم در قرارداد پشتیبانی شبکه آی تی پشتیبان است.

۱- آپدیت سیستم عامل ها

همیشه باید مطمئن شوید از هر سیستم عاملی که در کامپیوتر و تجهیزات دیگر استفاده می کنید، به اخرین نسخه آپدیت شده باشد و شما در حال استفاده از آخرین نسخه سیستم عامل مورد نظر باشید.

همانطور که میدانید امنیت هیچ گاه در هیچ جا صد در صد نبوده است و به همین دلیل با هر آپدیت نرم افزاری بخشی از باگ های امنیتی سیستم عامل ها برطرف می شوند.

۲- آپدیت نرم افزار ها

همانگونه که آپدیت های سیستم عامل ها باعث می شود تا برخی از باگ های امنیتی آن ها برطرف شود، آپدیت نرم افزار هایی که بر روی این سیستم عامل ها استفاده می کنیم نیز باگ های امنیتی آن ها را برطرف می کند و این موضوع خود می تواند امنیت اطلاعات شما در مقابله با باج افزار ها را افزایش دهد.

اگر از نرم افزار های قدیمی استفاده می کنید که دیگر آپدیت نمی شود، این موضوع می تواند راه را برای نفوذ باج افزار ها و آلودگی اطلاعات شما هموار کند.

۳- عدم استفاده از نرم افزار های قفل شکسته

سورس برخی از نرم افزار های قفل شکسته توسط افراد و شرکت های ناشناس دستکاری شده است و یا سورس آن ها سالم است اما به واسطه کرک جداگانه ای که برای شکستن قفل آن ها قرار داده شده است می تواند دستکاری شود و امنیت اطلاعات شما را در معرض خطر قرار دهد.

هر چقدر از نرم افزار های کرک شده بیشتری بر روی سیستم خود استفاده کنید احتمالا آلودگی اطلاعات خود به باج افزار ها را افزایش داده اید.

۴- استفاده از آنتی ویروس معتبر

استفاده از نرم افزار های امنیتی نظیر آنتی ویروس های معتبر به همراه لایسنس اورجینال می تواند تا حدی از دیوایس شما در مقابل نفوذ باج افزار ها مقابله کند. باید همیشه سعی کنید از آخرین نسخه آنتی ویروس مورد نظر بر روی دیوایس مورد نظر خود استفاده کنید و از بروز رسانی همیشگی آن مطمئن شوید.

آنتی ویروس برای مقابله با باج افزار

 

تنظیمات آنتی ویروس ها نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی برای حفاظت از اطلاعات شما داشته باشد. به عنوان نمونه اگر شما کرک نرم افزار های اداری رایجی که همگان از آن ها استفاده می کنند را جز استثناعات آنتی ویروس ها قرار دهید، احتمال آلودگی سیستم عامل خود و اطلاعات ذخیره شده در آن را افزایش داده اید، چرا که شما نمی دانید کرک نرم افزار مورد نظر توسط چه کسی ساخته شده است و در پس زمینه چه کاری انجام می دهد.

۵- تهیه بکاپ آفلاین

یکی از بهترین روش های مقابله با باج افزار ها استفاده تهیه بکاپ و نگهداری آن به صورت افلاین است. نگهداری به صورت افلاین به این معنی است که دیوایسی که اطلاعات بکاپ شما در آن ذخیره شده است، پس از پایان بکاپ گیری خاموش شود و یا دیگر به سیستم مورد نظر متصل نباشد.

بکاپ آفلاین - مقابله با باج افزار

 

اگر بکاپ شما به صورت آنلاین باشد و به طور همیشگی در دسترس باشد، به محض اینکه سیستم شما به باج افزار آلوده شود، بکاپ های شما نیز به باج افزار آلوده می شود و عملا غیر قابل استفاده می شوند.

۶- تهیه بکاپ در چند نقطه جغرافیایی مختلف

در صورت تهیه بکاپ از اطلاعات خود بهتر است حداقل دو نسخه از بکاپ های خود را در نقاط جغرافیایی مختلفی ذخیره کنید تا اگر یکی از بکاپ های شما آسیب دید بتوانید از بکاپ دیگری که در نقطه دیگر تهیه کرده اید استفاده کنید.

جلوگیری از باج افزار با چند بکاپ

 

بهتر است از اطلاعات مهم خود بکاپ تهیه کنید تا حجم آن ها زیاد نشود و امکان انتقال راحت تر آن ها به واسطه ارتباط اینترنت فراهم شود.

۷- استفاده از دیواره آتش (Firewall)

تمامی فایروال های نرم افزاری و سخت افزاری به گونه ای تنظیم می شوند که تمامی ارتباط ها قطع باشد مگر مواردی که مورد نیاز است، در حالتی که شبکه شما فاقد فایروال است، تمامی درگاه های ارتباطی باز هستند و هر نوع بد افزاری می تواند به شبکه و سیستم شما نفوذ کند.

پس زمانی که از فایروال در شبکه و سیستم خود به گونه ای استفاده می کنید که به طور استاندارد تنظیم شده باشد، امنیت را ارتقا داده اید و احتمال آلودگی به بد افزار ها و باج افزار ها را تا میزان قابل توجهی کاهش داده اید.

جلوگیری از باج افزار با فایروال

پس از آلودگی به باج افزار ها باید چکار کرد؟

در صورت آلودگی دیوایس شما به باج افزار دو راه کلی وجود دارد.

  1. در راه اول اگر از کامپیوتر و یا تجهیزات مشابه کامپیوتر استفاده می کنید باید هارد آن را تعویض کنید تا دیگر اثری از باج افزار در سیستم شما باقی نماند.
  2. در راه دوم اگر شما از دیوایسی مثل موبایل استفاده می کنید و امکان تعویض فضای ذخیره سازی آن را ندارید، می بایستی آن را Hard Reset بکنید تا تمامی اطلاعات موجود در موبایل شما حذف شود و به حالت کارخانه بازگردد.