دیر بالا آمدن ویندوز دلایل سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی دارد که ما در ادامه از دلایل رایج تر شروع به توضیح می کنیم و راه حل هر کدام را به شما می گوییم.

۱-عدم استفاده از SSD

به صورت کلی مهم ترین دلیل کندی بسیاری از کامپیوتر ها دستگاه ذخیره سازی آنهاست، دستگاه های ذخیره سازی کند اغلب هارد دیسک های مستهلک شده ای هستند که سرعت آن ها به مرور زمان کاسته شده است. از طرفی دیگر امروزه اگر از هارد دیسک نو هم استفاده کنید باز هم تا حدی از کمبود سرعت آن ها رنج می برید و باید سعی کنید به جای هارد دیسک ها  از دستگاه های ذخیره سازی SSD برای درایو ویندوز خود استفاده کنید.

در عکس زیر می توانید در قسمت Task Manager ویندوز درگیری صد درصد هارد دیسک را ببینید که نسبت به منابع سخت افزاری دیگر، درگیری بیشتری دارد. به عبارتی هارد دیسک این کامپیوتر گلوگاه آن حساب می شود و در دیر بالا آمدن ویندوز نقش مهمی دارد.

کند شدن ویندوز بخاطر درگیری دستگاه ذخیره سازی

سرعت خواندن و نوشتن در حافظه های SSD به مراتب از هارد دیسک ها بیشتر است و در زمان هایی که کامپیوترها نیاز به خواندن و نوشتن زیاد دارند، مانند زمان روشن شدن و خاموش شدن کامپیوتر، این موضوع به وضوح نمایان می شود. پس اگر به صورت ساده تر بخواهیم بگوییم در صورتی که هنوز از هارد دیسک ها برای درایو ویندوز خود استفاده می کنید، مطمئن باشید تا مقدار مشخصی سرعت سیستم شما در حالت های مختلف کند باقی می ماند. در نتیجه سعی کندی برای همه ی کارهای خود از درایو SSD استفاده کنید.

اس اس دی ها در مقابل هارد دیسک

۲-رم ناکافی

از دلایل دیگر دیر بالا آمدن ویندوز می توان به رم ناکافی اشاره کرد، به صورت ساده ویندوز برای کارکرد عادی خود به ۴ گیگابایت رم نیاز دارد. حالا اگر بتوانید از میزان رم بیشتر استفاده کنید، در انجام تعداد کارهای همزمان با افزایش سرعت مواجه می شوید و اگر رم شما از ۴ گیگابایت کمتر باشد به همان نسبت با کاهش سرعت در تمامی کارها مواجه می شوید.

درگیری رم و پردازنده دلیل دیر بالا آمدن ویندوز

در عکس بالا اینبار می توانید ببینید که درگیری دیسک ذخیره سازی تقریبا نزدیک به صفر است اما درگیری پردازنده و رم بالاست، البته که میزان رم ۸ گیگ است و این موضوع برای دیر بالا آمدن ویندوز گلوگاه محسوب نمی شود!

۳-پردازنده ضعیف

اکثر پردازنده ها برای بالا آمدن ویندوز کافی هستند، چرا که طراحی آن ها به گونه ای انجام شده است تا حداقل بالا آمدن سیستم را به سادگی انجام دهند. اما اگر پردازنده کامپیوتر شما خیلی قدیمی باشد می تواند تا حدی بر روی کاهش سرعت بالا آمدن ویندوز تاثیر گذار باشد.

۴- نرم افزار های نصب شده زیاد

هر نرم افزاری که بر روی ویندوز نصب می کنید تا حدی بر روی کاهش سرعت آن تاثیر گذار است که شاید با نصب چند تا نرم افزار این موضوع به چشم نیاید. از طرفی دیگر برخی از نرم افزار هایی که نصب می کنید، در زمان بالا آمدن ویندوز اجرا می شوند که شما باید با مراجعه به قسمت Startup در Task Manager نسبت به غیر غعال سازی اجرای آن ها در زمان بالا آمدن ویندوز اقدام کنید.

در عکس بالا Task Manager ویندوز ۱۱ باز شده است و در قسمت Startup apps می توانید نرم افزار هایی که در زمان بالا اومدن ویندوز اجرا می شوند را مشاهده کنید. البته که در لیست بالا اجرای اکثر نرم افزار ها غیر فعال شده است و تنها نرم افزار های که اجرای اتوماتیک آن ها در زمان بالا آمدن ویندوز برای کاربر اهمیت داشته است در حالت Enable باقی مانده است. شما می توانید با کلیک بر روی هر نرم افزار اجرای آن در زمان بالا آمدن ویندوز را فعال یا غیر فعال کنید.

اگر در انجام مواردی که در بالا گفته شده و یا حتی مشکلات مختلف کامپیوتر و شبکه با مشکل مواجه هستید می توانید از خدمات شبکه آی تی پشتیبان با عقد قرارداد پشتیبانی شبکه استفاده کنید.