ویندوز ۱۰ عمومی ترین نوع ویندوزی است که در حال حاظر کابران از آن استفاده می کنند. اما اگر بخواهید بیزینس خود را به ویندوز ۱۱ ارتقا دهید می تواند بهتر باشد؟

بعد از اینکه تا حدی از نسخه ابتدایی ویندوز ۱۱ گذشت، ماکروسافت اعلام کرد که این ویندوز بهترین نسخه ویندوز می باشد و دیگر همه افراد می توانند از آن استفاده کنند اما این به معنی این نیست که همه کسب و کار ها می توانند از آن استفاده کنند.

قبل از اینکه بخواهیم سریع جواب سوال ویندوز ۱۰ بهتر است یا ۱۱ را بدهیم، بهتر است سوالمان رو اینگونه مطرح کنیم که ویندوز ۱۰ برای کسب و کار ها بهتر است یا ویندوز ۱۱؟ پس بیایید با هم ببینیم که چه مواردی تغییرات مثبت یا منفی در ویندوز ۱۱ داشته اند.

کسب و کارم را به ویندوز ۱۱ آپگرید کنم؟

اگر چه ویندوز ۱۱ برای استفاده عموم منتشر شده است، اما مهم ترین موضوع این است که این ویندوز تنها برای برخی از کامپیوتر های دسکتاپ و لپ تاپ ها منتشر شده است. اگر کامپیوتر های محموعه شما بیش از دو سال است که خریداری شده اند، هیچ آپگرید عمومی برای آن ها منتشر نشده است.

پیغام آپگرید به ویندوز ۱۱ تنها برای کامپیوتر هایی نمایش داده میشود که از نسل های آخر چیپست ها بر روی مادربورد ها استفاده می کنند. از طرفی دیگر ویندوز ۱۱ به دستیار امنیتی سخت افزاری نیاز دارد که شامل UEFI Firmware وTrusted Platform Module (TPM) 2.0 و secure boot می شوند.

موضوع مهم تر این است که کامپیوتر شما حداقل به ۴GB رم و حداقل ۶۴GB فضای ذخیره سازی برای استفاده از ویندوز ۱۱ نیاز دارد.

ممکن است کامپیوتر شما این ویژگی های امنیتی سخت افزاری را داشته باشد ولی به صورت پیش فرض خاموش باشد که شما باید وارد تنظیمات BIOS شده و آن ها را روشن کنید. حتی ممکن است برای این کار مجبور شوید نرم افزار BIOS خود را آپدیت کنید که این موضوع زمان بر است و نیازی نیست که اعصاب خود را خورد کنید!

ویندوز ۱۱ بهتر از ویندوز ۱۰ است؟

اگر بخواهیم خلاصه جواب دهیم این است که در درجه اول ظاهر ویندوز ۱۱ برای کاربران معمولی تغییر کرده است. بنابراین این موضوع به معنی این نیست که ویندوز ۱۱ ویندوز بهتری است!

محیط ویندوز ۱۱ به سمت طراحی روان پیش رفته است که کمک می کند

اما کسب و کار ها به دلایل قانع کننده تری برای مهاجرت به ویندوز ۱۱ نیاز دارند که کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است و امنیت نیز بهبود یافته است. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

ویژگی های تجاری جدید در ویندوز ۱۱

ماکروسافت به راحتی توانست پیش بینی آینده را بکند، حتی قبل از شیوع کرونا. زیرا بیشتر امکانات جدید در ویندوز ۱۱ برای کمک به مدیران سیستم در جهت مدیریت کاربرانی است که به صورت پاره وقت و دور کار فعالیت می کنند.

بزرگترین تغییر این بوده است که آپگرید ها، پچ ها و نرم افزار های همگی از Cloud می توانند مدیریت شوند. این موضوع به این معنی است که اگر شما مدت ها در مجموعه حضور ندارید میتوانید از سرویس ها، آپگرید ها، مانتورینگ و محافظت از کامپیوتر بهره مند شوید.

نرم افزار Teams در ویندوز 11

برای تیم ها نرم افزاری، نرم افزار Microsoft Teams ظهور کرد که جایگزین Skype for Business شد و در ویندوز ۱۱ ادغام شد. اگر کسب و کار شما قبل تر از Stack استفاده می کرده است، این موضوع شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد، اما اگر هنوز از skype for Business استفاده می کنید و یا حتی با Lync دست و پنجه نرم می کنید، هر دو این نرم افزار ها به پایان عمر خود رسیده اند، بنابراین یک دلیل محکم برای کشتن دو پرنده با یک سنگ توسط ویندوز ۱۱ وجود دارد.

Azure Virtual Desktop هم با ویندوز ۱۱ اضافه شده است که می تواند بازی را برای کسب و کار هایی که نرم افزار های مجازی استفاده می کنند تغییر دهد و بر خلاف محیط ویندوز ۱۰، به نرم افزار های مجازی سازی شده اجازه می دهد تا مانند نرم افزار های دیگر اجرا شوند. این موضوع کمک می کند تا زمان زیادی را برای توضیح تفاوت ها به همکار خود به صورت تلفنی صرفه جویی کنید.

اما شاید بزرگترین مزیت ویندوز ۱۱ چیزی است که تغییر نکرده است. سازگاری درایور های ویندوز ۱۰ در ویندوز ۱۱  موضوعی است که در زمان ویندوز ویستا وجود نداشت و خیلی از کسب و کار ها به همین دلیل اقدام به آپگرید از ویندوز XP به ویندوز ویستا نمی کردند. حتی این موضوع در زمان ویندوز ۸ هم وجود داشت و خیلی از کسب و کار ها سعی می کردند تا دوباره به ویندوز ۷ برگردند. زمانی که ویندوز ۱۰ را به ویندوز ۱۱ آپگرید می کنید، تقریبا این موضوع بی عیب و نقص انجام می شود. به صورت تئوری پس از آپگرید کردن نباید هیچ مشکلی مانند کار نکردن پرینتر ها و یا نمایش صفحه مرگ ویندوز به دلایل مختلف داشته باشد. البته که تجربه هر کسی در این مورد می تواند متفاوت باشد.

از طرفی دیگر کسب و کار ها می توانند بین نسخه های مختلف ویندوز ۱۱ که نسخه های Home و Pro هستند انتخاب کنند. این ها دو نسخه اساسی برای اکثر لپ تاپ ها و کامپیوتر های دسکتاپ هستند. قبل از انتخاب هر یک از این دو نسخه به صورت درست تحقیق کنید تا تفاوت های این دو نسخه را نسبت به یکدیگر بدانید و تعیین کنید کدام نسخه برای کسب و کار شما مناسب است. حتی ممکن است متوجه شوید که نیاز به تغییر نسخه ویندوز خود ندارید.

ویندوز ۱۰ چه چیزی دارد که ویندوز ۱۱ ندارد؟

مزایای ویندوز 10 نسبت به ویندوز 11

با کمال تعجب ویندوز ۱۱ قابلیت Timeline را که چند سال قبل معرفی کرده بود را حذف کرده است. این قابلیت به کاربر امکان این را میداد که فعالیت های خود را از تمامی دیوایس ها چک کند. حال این قابلیت به دلایلی مانند عدم محبوبیت و یا دلایل دیگری که برای ماکروسافت روشن است حذف شده است.

همچنین حالت Tablet از بین رفته است، این ویژگی کار کردن با صفحه نمیاش لمسی را به واسطه کاشی هایی که از ویندوز ۸ آمده بودند را ساده تر می کرد. البته که در ویندوز ۱۱ سعی شده است تا در حالت عادی بتوان راحت تر از قابلیت لمسی استفاده کرد و تمرکز ویندوز ۱۱ بر روی یکسان بودن رابط کاربری عادی و لمسی است.

اما بزرگترین موضوع برای کسب و کار ها در ویندوز ۱۱ حذف شدن Internet Explorer است که با مرورگر Edge ویندوز ۱۰ جایگزین شده است. در ویندوز ۱۰ مرورگر Internet Explorer همچنان به صورت کم رنگ وجود داشت. البته که در ویندوز ۱۱ در داخل مرورگر Edge جدید که نسبت به مرور Chromium ساخته شده است، گزینه سازگاری با Internet Explorer وجود دارد اما تجربه نشان داده که حالت های سازگاری به ندرت به اندازه نرم افزار اصلی می توانند موثر باشند. پس اگر همچنان از صفحات وب خاصی استفاده می کنید که برای درست کار کردن نیاز به Internet Explorer دارند. بهتر است کمی بیشتر فکر کنید.

کسب و کارم را باید از ویندوز ۱۰ به ویندوز ۱۱ آپگرید کنم؟

این موضوع کاملا به شرایط کسب و کار شما بستگی دارد اما چیزی که واضح است این است که ماکروسافت تمام تلاش خود را کرده است تا پروسه مهاجرت به ویندوز ۱۱ را تا جای ممکن ساده کند. با این حال بخش مهم این موضوع به قسمت پشتیبانی خدمات شبکه و آی تی مجموعه بر میگردد، بنابراین قبل از این تغییر بزرگ به مشکلات دیگری که می تواند برای شما پیش بیاید خوب فکر کنید.

همچنین ممکن است در ماه های اولیه این مهاجرت نیاز به راهنمایی های مختلفی داشته باشید، چرا که تغییرات کوچک تر دیگری نیز وجود دارد که نمی توان آن ها را در اینجا فهرست کرد و نیاز به آموزش جداگانه دارند.

دسکتاپ ویندوز 11

به عنوان مثال، دسترسی به تنظیمات ویندوز از منوی Start حذف شده است و پیدا کردن آن برای کاربران سخت تر شده است. شاید منطقی باشد که چنین گزینه هایی در معرض دید کارکنان مجموعه ها نباشد اما برخی مواقع نیاز به دسترسی به آن ها وجود دارد.

نوار Taskbar دیگر نمی تواند جا به جا شود و مثلا به بالا یا شمت چپ و راست دسکتاپ منتقل شود. این موضوعات بیشتر جنبه زیبایی دارند اما اگر کاربران زیادی به این تغییرات واکنش نشان دهند، احتمالا ماکروسافت مجبور می شود برخی از این تغییرات را به حالت عادی بازگرداند.

همچنین تعداد زیادی از مشکلات دیگر ویندوز ۱۱ وجود دارند که کاربران هر از چند گاهی با آن ها مواجه می شوند و بسیاری از آن ها مربوط به خود ویندوز ۱۱ هستند. بنابراین ممکن است در صورت مهاجرت به ویندوز ۱۱ نیاز به آپدیت های مرتب و مطالعه مطالب کارکنان پشتیبانی ماکروسافت داشته باشید.

اما چیزی که مهم است این است که ویندوز ۱۱ باید کم کم و به راحتی در حوزه ها و محیط های کاری مختلف جا بیفتد. در واقع بزرگترین مزیت ویندوز ۱۱ توانایی آن برای ادغام در ساختار سازمانی است.

یش نیاز های لازم برای آپگرید به ویندوز 11

با این حال با بزرگترین مشکلی که مواجه می شوید معیار های محدود و سخت ماکروسافت برای اجرای ویندوز ۱۱ است که بالاتر درباره آن ها توضیح داده شد. از نظر فنی راه کار های دیگری برای دور زدن این محدودیت ها برای نصب ویندوز ۱۱ وجود دارد، اما با این کار پیشرفت های امنیتی سیستم عامل را دور میزنید که آن را برای محیط های حرفه ای تر نامناسب می کند.

به عنوان مثال ما یک لپ تاپ Lenovo پنج ساله و قوی را برای سازگاری و ارتقا با ویندوز ۱۱ آزمایش کردیم که در ۳ مورد ناموفق بود.

  • چیپست غیر قابل پشتیبانی بود
  • Secure boot خاموش بود
  • TPM نسخه ۱.۲ بود

اما سیستم مورد نظر ما از نظر تئوری قدرت پردازشی و رم کافی برای اجرای ویندوز ۱۱ داشت.

بنابراین اگر سخت افزار خود را به طور مرتب آپدیت نکنید ممکن است که به هیچ عنوان نتوانید ارتقا ویندوز خود را انجام دهید.

اگر کسب و کار من نتواند به ویندوز ۱۱ ارتقا یابد چه می شود؟!

عدم توانایی آپگرید ویندوز 10 به ویندوز11

اگر کامپیوتر های شما قابلیت آپگرید به ویندوز ۱۱ را ندارد نگران نباشید.

ویندوز ۱۰ تا اکتبر سال ۲۰۲۵ در کنار ویندوز ۱۱ توسعه پیدا می کند و به احتمال زیاد ماکروسافت ساپورت سخت افزاری بیشتری را برای سخت افزار های قدیمی تر بر روی ویندوز ۱۰ ایجاد می کند.

حتی اگر ماکروسافت معیار های خود را همچنان محدود نگه دارد، احتمالا تا آواخر سال ۲۰۲۵ آماده می شوید تا کامپیوتر های خود را به گونه ای ارتقا دهید تا بتوانند ویندوز ۱۱ را ساپورت کنند. حتی می توانید زود تر از این زمان تصمیم خود را برای ارتقا سخت افزاری بگیرید.